Smidig lösning för e-handel 

Det märks av en kraftig ökning av att synas och vara mer interaktiva på nätet under det gångna året. Mycket har förändrats och framförallt har vi tvingats till förändrade köpbeteenden i dagens läge med pandemi och Coronautbrott. 

Med hjälp av bra och smidiga lösningar för e-handel kan vi implementera och integrera e-handelslösningar mot affärssystem för att få igång bra beställnings- och logistikflöden i verksamheten. 

Affärssystem + e-handel = Sant? 

Affärssystem är ofta ett komplext system som skall konfigureras väl för att tillgodose företag med bra, smidiga och effektiva flöden. Detsamma gäller även e-handelssystem som ska vara enkelt och fungera bra för en beställare på andra sidan skärmen vilket också kan bli ett komplext system. Att få ihop två komplexa system, ett system som skall fungera bra för ett företags processer och ett system som skall fungera smidigt för beställare i olika former – går det? Självklart! 

Det finns många affärssystem på marknaden och det finns minst lika många olika ehandelsplattformar att utveckla sin e-handel på. De är alla mer eller mindre olika komplexa och det går oftast att bygga integrationer eller bryggor mellan de båda systemen. Beroende på ambition och vision för en e-handelsutveckling så kan dessa integrationer vara olika komplexa och stödja olika mycket funktionalitet, därför är det alltid viktigt att definiera behoven samt vad som är viktigt och vad som är bra att ha innan man drar igång ett stort e-handelsprojekt. 

Affärssystemet Pyramid och Pyramids e-handelsmodul 

DH Solutions levererar affärssystemet Pyramid där mycket av informationen som rör företaget och dess kunder, artiklar, produktinformation och olika prissättning finns registrerad och lagrad. Genom att komplettera affärssystemsinstallationen med Pyramids e-handelsmodul blir det en stabil grundplattform att utgå ifrån, där integrationen mot affärssystem redan finns. 

Det som behöver göras är att sortera ut och aktivera hela eller delar av sitt redan upplagda sortiment som finns i affärssystemets artikelregister och berika med mer produktinformation samt lägga till säljande bilder till artiklarna. Därefter aktiveras redan handlande kunder så att de kan logga in i e-handeln och börja handla. Eftersom affärssystemet och e-handelsmodulen är fullt integrerade kommer inloggade kunder att få se sina unika kundpriser om de är knutna till en prislista, kundavtal eller en priskampanj som finns registrerad i affärssystemet. Förutom att affärssystemet klarar av att fakturera kunderna som vanligt för beställda varor finns även integrerade betallösningar mot bl.a. Klarna och Dibs. 

E-handelns design kan förändras för att i stort återspegla företagets grafiska profil, i färger och bilder. Möjligheterna till anpassning är också mycket stora för att göra köpupplevelsen på ehandeln ännu bättre.  

Vill du ha mer info om e-handel eller boka en demo?

Kontakta Alexander Johansson eller Rasmus Nilsson 

Alexander Johansson

Affärsområdeschef IT-tjänster

alexander.johansson@dhsolutions.se 035-17 91 20

Rasmus Nilsson

Avdelningschef Affärssystem

rasmus.nilsson@dhsolutions.se 035-17 91 79