Digitaliseringsflöde

När startade din digitaliseringsresa?

Om man jämför hur datoriseringen användes på 80-talet med hur den användes på 2010-talet så upplever jag att det är en väsentlig skillnad.

På 80-talet såg du datorn och dess program som punktinsatser som effektiviserade olika rutiner och förenklade monotona uppgifter, det var lite fräckt och modernt att datorisera och du var i framkant. Från 2010-talet så började vi prata verksamhetsutveckling och digitalisering. IT fick då en mer central roll i bolagens verksamhet och blev kritisk och angelägen för alla intressenter runt ett företag.

Vad som också är skillnaden är att i och med digitaliseringen så är det av stor vikt att IT-systemen hänger ihop och många gånger använder samma information, samt följer verksamhetens processer och flöden. Systemen är intelligentare och kan säkerställa att uppgifter blir rätt inmatade så att processer och flöden rullar på med automatik.

Under 2010-talet var min upplevelse att våra kunder började fråga efter och se behov av att med hjälp av IT se över sina processer och flöden utveckla sin verksamhet. Många gånger utgick man från sitt affärssystem och integrerade med andra befintliga system eller utvecklade nytt.

Ett flertal av våra kunder valde att utgå från vårt ärendehanteringssystem när de digitaliserade sina rutiner i verksamheten. Ärendehanteringssystemet som vi numera döpt till DH Helpdesk tog vi fram i mitten av 2000-talet. Det var och är än idag en välfungerande plattform som har många fördelar och är lätt att anpassa till olika flöden och processer i många olika verksamheter.

Några exempel på funktioner och flöden för DH Helpdesk:

  • HR-stöd vid onboarding
  • IT-support
  • Fastighetsförvaltning
  • Avvikelsehantering
  • Varumärkesskydd – "i jakten på piratkopior"

Vår stora satsning under 2010-talet blev att utveckla systemet för varumärkesskydd till en nisch där det inte tidigare funnits komplett IT-stöd. Vårt system DH Anticounterfeit skapades. Systemet utvecklades för stora varumärkesföretag och marknaden fanns i första hand i Europa. Det blev en häftig resa, systemet såldes till flera kända varumärken inom flera olika branscher såsom biltillverkning, vin, klockor och kläder. I samband med att det växte valde vi att starta ett nytt bolag för DH Anticounterfeit med hjälp av investerare och idag är systemet vidareutvecklat på en ny plattform och säljs även på den amerikanska marknaden.

Digitaliseringen har även utvecklat våra verksamheters externa relationer ofta utifrån hemsidan, med hur du fångar dina kunder anpassat efter kundresan, e-handel, annonsering, nyhetsbrev, spridning av information och sociala medier

Digitaliseringen har smugit sig på och jag tror inte vi tänkt så mycket på när den började utan det är en naturlig utveckling som är ständigt pågående - så DIGITALIERINGSRESAN FORTSÄTTER…

Helena Eriksson, VD

Helena Eriksson på väg in i elbil för den fortsatta digitala resan

DH Solutions är laddade och redo för att fortsätta den digitala resan - är du?

Bild som visar integrationsmöjligheter med DH Helpdesk Artikel ur Hallands Affärer den 9:e november 2016

Artikel ur Hallands Affärer den 9:e november 2016

Biljett till den digitala resan

Den digitala resan med DH Solutions - kampanj från 2018

Utskick avseende den digitala resan med DH Solutions 2018

DH Helpdesk - Effektiv ärendehantering sedan 2010

Den allra första versionen av vårt ärendehanteringssystem DH Heldpesk släpptes år 2002. Plattformen har idag över 4000 användare i 32 olika länder och under våren 2022 släpptes den senaste versionen som nu tillhör den femte generationen av systemet - version 5.3.55.

NYFIKEN PÅ VAD DH HELPDESK
KAN GÖRA FÖR DIN VERKSAMHET?