Vår styrelseledamot Henrik Byström som är grundare till AI-labbet och tidigare jobbade på Microsoft ger oss inspel om statusen för Microsoft 365 CoPilot och varför även kulturen behöver vävas in.
AI-området utvecklas i en rasande takt och de stora teknikgiganterna slåss om mediautrymmet för att annonsera sina nyheter, vilka i sin tur grundas i investeringar som är hissnande i ekonomiska mått.
Nyligen annonserade t ex Microsoft våg 2 av sin tjänst CoPilot for Microsoft 365. En tjänst som redan var imponerande i sin nuvarande utformning och nu kommer med en hel rad ny och förbättrad funktionalitet. Tjänsten som annonserades för första gången i mars 2023 har alltså redan annonserat sin andra våg av utrullning och 700(!) produktuppdateringar. Detta är helt unikt i historien. Normalt sett brukar det gå 1-3 år från annonsering till lansering av nya tjänster hos Microsoft, och i det här fallet har man alltså på 1,5 år inte bara annonserat tjänsten utan även rullat ut, inte bara en utan, två versioner. Imponerande!
Samtidigt som man slås av beundran av investeringstakten hos teknikleverantörerna, så skiljer det en del mellan vision och verklighet. Sanningen är tyvärr den att det är få organisationer som ännu är redo för att fullt ut rulla ut ens våg 1 av CoPilot för Microsoft 365, eller andra AI-tjänster. Det krävs en del förberedelser kring att se över säkerhet, datakvalitet, bygga integrationer och kanske framförallt att anpassa kulturen och kompetensutveckla personalen.
DH Solutions har just nu flera väldigt spännande projekt för att hjälpa kunder med just den resan. Projekt som ligger helt rätt i tiden och där kunden i respektive projekt väljer medvetet att gå mot det digitala för att möta framtidens möjligheter med AI och i synnerhet alla möjligheter som kommer med AI inom ramen för Microsoft 365. Något som i sin tur skapar möjligheter för att i ett nästa steg kunna dra nytta av generativa AI-tjänster, som t ex CoPilot.
CoPilot för Microsoft 365 erbjuder möjligheter att möta flera av de mest prioriterade fokusområdena för att skapa affärsvärde i verksamheter, såsom ökad produktivitet, synliggörande av dold verksamhetskompetens, innovation och kreativitet. Men för att frigöra dessa affärsvärden krävs transformation av såväl teknik, säkerhet som kultur.
Projekten är lysande exempel på när en organisation ser vikten av att transformera sig för att möta framtiden och de möjligheter som kommer med den och att resan handlar lika mycket om kultur som teknik.
Det här ligger också helt i linje med de hetaste trenderna på marknaden med avseende på AI. Att gå från tanke till handling. Studier visar att det är viktigt att komma igång och använda AI och att de organisationer som kommer igång får ett försprång jämfört med andra. Samtidigt vet vi hur viktigt det är att vi gör förberedelsearbetet ordentligt, så att vi verkligen får ut den nytta som vi förväntar oss så att resultatet inte blir ett platt fall i engagemang hos medarbetarna som ser fram emot att få dra nytta av de nya förmågorna för att skapa verksamhetsresultat.
Henrik Byström, Styrelseledamot i DH Solutions