Hylte & Falkenbergs kommun


Falkenberg och Hylte kommuns IT-avdelningar tog i början av år 2000 beslut om att använda sig av ett system för att registrera och dokumentera de ärenden som kom in. Då ett stort förtroende fanns för DH Solutions som hanterade IT-driften föll sig valet naturligt på samma leverantör och tillsammans började man skissa på en utformning av ett system. Resultatet blev DH Helpdesk, ett ärendehanteringssystem som idag används av kunder i över 30 länder och som hanterar närmare en miljon ärenden årligen.

Falkenberg och Hylte kommun har tillsammans en folkmängd på drygt 50 000. I Falkenbergs kommun finner vi bland annat Nordens största lågprisvaruhus Gekås Ullared AB. Hylte kommun kan i sin tur stoltsera med Stora Enso Hylte AB, ett av Sveriges största tidningspappersbruk.

Inom Falkenbergs kommun började DH Helpdesk så småningom att användas av fler avdelningar; skolan för sin En-Till-En satsning där eleverna förses med en personlig laptop för att utveckla sitt lärande, men också i kundtjänst, växeln, för felanmälan av kommunens bilar samt av räddningstjänsten i deras säkerhetsarbete.

”DH Helpdesk är enkelt att administrera och hantera. Det finns inte en massa onödiga val utan systemet kan skräddarsys så att användarna endast ser vad de behöver att se”, säger Bo Anderberg IT-utvecklare Falkenbergs kommun.

Kommunernas mål med DH Helpdesk har förändrats med tiden. Nu läggs mer fokus på funktionerna för analys, uppföljning och sammankoppling av ärenden genom att iaktta trender och finna samband. Detta hjälper till att förebygga incidenter och hålla arbetsflöden och processer aktuella.

Den senaste versionen av DH Helpdesk som de båda kommunerna går över till i höst är utvecklad i .NET, det finns fler funktioner, har ett mer användarvänligt och responsivt gränssnitt.

”Det kommer inte bli någon utmaning att sätta sig in i en ny version, antagligen tvärt om. DH Helpdesk har från start varit lätt att använda och självserviceportalen är så intuitiv att den inte ens behöver någon förklaring”, säger Malin Thydén-Kärrman, IT-samordnare i Hylte kommun.

”En utmaning hade varit om man skulle ta bort ett så bra system”, fyller Bo Anderberg i.

DH Helpdesk utvecklas löpande för att ytterligare möta de olika behov som uppstår hos olika typer av verksamheter. DH Solutions erbjuder färdiga lösningar för IT Support, Kundsupport, HR, Shared Services, Fastighetsservice och Incidenthantering.

Är er ärendehantering så effektiv den kan bli?

 

dh-solutions

Vill du veta mer

Ico -phone -white 035 - 17 91 00

Ico -mail -white sales@dhsolutions.se

Live Chat Software