Draper Europe


Draper Europe AB är ett svenskbaserat företag som bedriver tillverkning och försäljning av projektions- dukar och solskyddsprodukter. 

Företaget som tidigare hette Bjurab grundades 1981 av Tony Bjurström. 2002 såldes företaget till Draper och 2009 bytte de namn till Draper Europe för att få en närmre anknytning till moderbolaget i Spiceland, Indiana i USA.

"I grund och botten jobbar vi med konferensmiljö, skolor etc där våra filmdukar oftast behövs. Det är där vi började det vi har som grund i företaget. Sen har solskydd, rullgardiner, markiser etc. tillkommit i efterhand genom att vi förvärvade delar av Tvååkersmarkisen. Försäljningsmässigt skiljer det sig väldigt mycket mellan de två affärsområdena men tillverkningen är rätt lik", säger Tomas Andersson sälj och marknadschef på Draper Europe.

Draper Europe är inne i en expansiv fas med stor tillväxt på solskyddssidan. På AV-sidan har företaget redan ca 50 % av svenska marknaden vilket innebär att det är svårt att växa ytterligare. Satsningen ligger istället på att bibehålla den position som finns idag och försöka utbilda och därigenom sälja produkter som är mer lämpade för kunden.

Under 2014 växte företaget med 20-25 % och året innan dess med lika mycket. I år förväntas de att växa med 30-35 % som ett resultat av de avtal som de knöt redan förra året.

"Det ser jättepositivt ut för oss och vi har redan anställt säljare som börjar innan sommaren. Just nu satsar vi mycket på solskydd. Det finns en enorm potential när det gäller energibesparing och arbetsmiljömiljö vilket man bara kan åstadkomma med aktiva solskydd".

I samband med DH Solutions satsning på affärssystemet Pyramid 2011 inleddes samarbetet med Draper Europe och inom kort överlät företaget hela sin IT-miljö till DH Solutions.

"Jag rekommenderar kunder att titta på en helhetslösning med DH Solutions. Både för affärssystem och servermiljö, backup etc såhåller det ner vår del i totalen. Och vi är väldigt tacksamma för en och samma kontaktperson, så som vi har idag. Det är jätteskönt att ha en kontakt som har förståelse för oss, fått kunskap genom åren och som vet vad det är vi är ute efter. Det sparar mycket tid", säger Tomas.

Närmst i pipeline är streckkodsläsning för produktionen. Att implementera med streckkodsläsare, få in etikettskrivare i alla produktionsenheter, men även mer mobilitet i produktion med hjälp av iPads.

"Ni sitter på kunskapen för att enkelt kunna se vad vi kan utveckla i vår produktion. Det är en fördel att vi slipper grotta oss ner i den frågeställningen. En utmaning är att se till att anställda är med på den resa som krävs med förändringen, kvalitetssäkring och hela det jobbet som vi nu gör tillsammans med DH Solutions".

dh-solutions

Vill du veta mer

Ico -phone -white 035 - 17 91 00

Ico -mail -white sales@dhsolutions.se

Tomas tipsar


Fördelen med duk gentemot TV är framför allt storleken, man kan få en mycket stor duk som enkelt kan rullas upp och försvinner visuellt när inte används. Ger en bättre arbetsmiljö och trevligare intryck i rummet. Jag vågar även påstå att man får bättre bild med en projektor under de rätta ljusförhållanden. En duk är lättare att titta på och ger en lugnare bild.  

När det gäller solskydd så är det många aspekter att ta in. Dels den ekonomiska. Man kan spara mycket pengar i energibesparing, men också i arbetsmiljön. Det bästa man kan ha är klarglas i sina fönster kombinerat med aktiva solskydd och därigenom få en bra ljusreglering i rummet. Det sparat både energi i form av minskad kyleffekt men gör också att man får en bättre arbetsmiljö för alla.

Live Chat Software