Kunden i fokus - BilMånsson


När produktportföljen hos Ford skulle utvidgas med Mustang och andra mer exklusiva bilar insåg man att Fordhandeln i Europa inte hade tillräckligt hög standard. 500 Fordåterförsäljare fick därför möjligheten att bli uppgraderade till en så kallad FordStore där BilMånsson från Halmstad blev den först godkända i Sverige. BilMånsson gör nu en spännande varumärkesresa för att få upp kännedomen om produkten vilket innefattar bland annat fokus på företagsmarknaden, ett helhetsmiljötänk samt kompetenshöjning inom personal som påbörjades under 2015 tillsammans med DH Solutions.

BilMånsson i Halland AB är ett privatägt bilföretag i tredje generationen, med för närvarande 42 anställda i Halmstad. Företaget är auktoriserad Ford-återförsäljare i sydvästra Sverige med försäljning av Ford Person- och Transportbilar samt serviceåtagande. Försäljning av begagnade bilar samt fullserviceverkstad.

I bilbranschen är nu exklusivitet trenden där man värnar om sitt varumärke. Som en del i detta valde Ford för två år sedan, när man insåg att man hade en produktportfölj som skulle innehålla Mustang och andra mer exklusiva bilar, att ge 500 återförsäljare chansen att uppgraderas för att kunna representera de nya produkterna som skulle komma ett år senare. Då Fordhandeln i Europa generellt inte hade tillräckligt hög standard erbjöds ett enhetligt koncept, FordStore, för att säkerställa kvalitén.

BilMånsson ansökte och blev den första, av 6-8 stycken, så kallade FordStore i Sverige som godkändes.

-       För att bli FordStore har man vissa arkitektoniska krav på sig; stora glasytor, högt till tak etc. När vi byggde hallen för fyra år sedan visste vi ingenting om dessa krav utan byggde utifrån hur vi tycker att en modern bilhall ska se ut. Att det sedan sammanföll med det exakta typsnittet för en FordStore var rena lyckokastet för oss, säger BilMånssons VD Clas O Månsson.

Ett år senare var BilMånsson igång med försäljningen av Mustang och under året som gått har 250 stycken sålts runt om i Sverige. Framgången med Mustang har gjort FordStore/BilMånsson till den ledande Mustangsäljaren och ligger som #1:a på försäljningslistan i Europa.

I samband med att bilanläggningen skulle byggas bestämde sig Clas för att bygga en miljösmart bilhall som en del i helhetsmiljötänket. Hallen har solpaneler på taket, miljökompenserande tak, slussystem, golvvärme etc. och man har på olika sätt tänkt på miljön utan att för den delen gå till överdrift. 

Den sista delen i projektet var att bygga en miljöbilstvätt med vattenåtervinning där det tvättas ca 35 000 bilar om året.

-       Det är ett helhetstänk; Du ska kunna köpa din bil, sköta den och serva den här miljövänligt. Det är den profil vi vill ha och som vi tycker blir viktigare för varje år. Också med tanke på den nya generationen som ställer höga krav på miljön, säger Clas.

Under 2016 läggs fokus på att nå ut ännu mer till företagsmarknaden och Clas bedömer att de har en god chans att mäta sig bland de bästa.

-       Nästan hälften av vår produktportfölj  innehåller idag fyrhjulsdrift, vi har en helt Ny Mondeo Vignale, S-Max, Galaxy, Focus RS samt under sen våren får vi se helt nya Amerikansk SUV:n Ford Edge. Vi har härmed en portfölj som väl tar upp kampen mot dom mer etablerade prestige varumärkena. Sedan skall vi inte glömma vårt framgångsrika transportbilsprogram där Ford i Europa numer är #1 och #2 i Sverige vilket är samma position vi har i Halmstad efter VW. Vi gör en varumärkesresa med Ford för att få upp kännedomen om produkten och för att bygga vårt varumärke vilket är jätteroligt, säger Clas.

Utöver detta kommer BilMånsson att fortsätta den kompetenshöjning inom företaget som påbörjades under 2015. I samarbetet med DH Solutions är tanken att höja personalens kompetens i framförallt Office-paketet. Upplägget var att först få en bild av personalens kompetensnivå och Helena Eriksson, utbildningsansvarig hos DH Solutions, gjorde en inventering av personalens kunskaper. Utfallet av inventeringen låg till grund för ett individuellt förslag på anpassade kurser i bland annat Outlook, Mappar och filer samt Excel. Utbildningarna genomfördes sen under våren och hösten 2015. Efter utbildningarna gjordes en utvärdering med ett mycket gott gensvar.

De positiva effekterna av utbildningarna har enligt Clas bland annat varit att anställda hamnat på samma kunskapsnivå i de olika programmen och att kunskapsgapet minskat.

-       Jag hoppas och tror att de som fick möjlighet att gå kurserna tar till vara på det. Ett mått på det är att jag tjatat i många år att vi inte ska använda analoga kalendrar på skrivborden vilket vi sett en betydlig förbättring i; Vi använder kalendern i Outlook på ett helt annat sätt nu.

- Naturligtvis behövs repetition och fördjupning även framöver. Jag brukar skoja med mig själv och säga att jag aldrig ska bli så gammal att jag slutar utveckla mig själv, säger Clas.

dh-solutions

Vill du veta mer

Ico -phone -white 035 - 17 91 00

Ico -mail -white sales@dhsolutions.se

Live Chat Software